Supermarktketen Hoogvliet is dagelijks met 37 eigen vrachtwagens onderweg om zijn 77 supermarkten in Noord- en Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland te bevoorraden. Net als de rest van het wagenpark rijden de drie Volvo FM Electric-bakwagens vanuit het distributiecentrum in Bleiswijk. Hoogvliet koos er bewust voor om de elektrische trucks vanaf dag één volledig mee te laten draaien. “We wilden niet voorzichtig beginnen of de trucks ontzien”, zegt transportmanager Kees Twilt. “Om ervaring op te doen en echt te kunnen beoordelen hoe het is om met elektrische vrachtwagens te werken, moeten ze hetzelfde werk doen als een dieseltruck.”
Elektrisch rijden vraagt om een andere manier van plannen. “Bij een dieseltruck kijkt de planning alleen naar de rij- en rusttijden van de chauffeur”, legt Twilt uit. “Nu houden we ook rekening met de batterijcapaciteit en resterende actieradius. Gelukkig kunnen chauffeurs en planners die gegevens eenvoudig zien in de My Truck-app van Volvo. In de praktijk geeft de chauffeur vaak zelf de accustand door aan de planning en op basis daarvan wordt de volgende rit ingepland.”
“Ons werk leent zich er perfect voor omdat elektrisch te doen omdat trucks vier tot zes keer per dag terugkomen bij het distributiecentrum, waar we kunnen bijladen.”
Hoogvliet maakt gebruik van een efficiënt systeem met wissellaadbakken. De wissellaadbak wordt in het distributiecentrum in Bleiswijk volgeladen met goederen voor een vestiging. De chauffeur levert de volle wissellaadbak met bestellingen af bij de supermarkt en neemt een andere wissellaadbak met retouren en emballage mee terug.
Twilt: “Ons werk leent zich er perfect voor om elektrisch te doen. Omdat de vrachtwagens vier tot zes keer per dag terugkomen bij het distributiecentrum, kunnen ze eenvoudig tussentijds opladen tijdens de pauze van de chauffeur of tijdens de wissel tussen ochtend- en middagdienst. Afhankelijk van de inzet wordt bepaald wanneer de truck moet worden opgeladen. Staan er ’s ochtends drie korte ritten gepland, dan hoeft er nauwelijks bijgeladen te worden. Begint de dag met een langere rit naar bijvoorbeeld Arnhem, dan gaat de elektrische vrachtwagen eerder aan de snellader.”
“Hoogvliet heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en daarvoor zijn batterij-elektrische trucks een hele goede oplossing.”
“De chauffeurs zijn positief”, vertelt Twilt. “Ze zijn vooral enthousiast over hoe stil en comfortabel de trucks zijn. Je voelt nauwelijks trillingen en dat maakt het werk echt prettiger. In eerste instantie lieten we een vaste groep chauffeurs met de elektrische vrachtwagens rijden, maar dat hebben we al snel losgelaten. Na een korte instructie kan eigenlijk iedereen er prima mee uit de voeten. Ook voor de buren van onze supermarkten is het prettiger. Waar mogelijk zetten we deze trucks in aan de randen van tijdvensters, zoals vroeg in de ochtend. Dan hebben omwonenden minder last van geluid.”
Een ander voordeel is het beperkte onderhoud. “Deze trucks komen bijna niet in de werkplaats. Alleen voor de jaarlijkse beurt - bij een dieseltruck is dat twee keer per jaar. Minder onderhoud betekent minder stilstand en dus ook meer uptime.”
Hoogvliet heeft een Volvo Gold-servicecontract voor de elektrische vrachtwagens. “Ook dat is leerzaam, voor zowel ons als de dealer. In het begin moet je allemaal nog ontdekken wat er nodig is qua onderhoud en de invulling van het contract qua kilometrage, maar gaandeweg krijg je daar ook een beter beeld van en kun je dat bijstellen.”
“We hebben de elektrische vrachtwagens vanaf dag één volledig opgenomen in de planning. Alleen zo kun je echt ontdekken hoe elektrisch rijden in de praktijk werkt.”
Hoogvliet heeft duurzaamheid hoog op de agenda staan en de inzet van elektrische vrachtwagens past dan ook goed bij het beleid. Maar naast duurzaamheid is er ook een zakelijke kant: “Met de huidige brandstofprijzen en de toekomstige kilometerheffing is een sluitende businesscase mogelijk”, legt Twilt uit. “De kosten zijn goed te overzien. En ja, het is ook voor ons nog steeds leren, vooral op het gebied van data. Het zou mooi zijn als de data over batterijgebruik en rijstijl automatisch gekoppeld kan worden aan de boordcomputer. Dan hoeven chauffeurs minder zelf door te geven. Dat maakt de planning nóg eenvoudiger.”
Dat elektrische trucks volwaardig kunnen meedraaien in een veeleisende distributieomgeving, bewijzen de drie Volvo’s FM Electric bij Hoogvliet elke dag. “We rijden nu ruim een jaar met deze trucks en het bevalt hartstikke goed”, zegt Twilt. “Ze rijden zoals we verwacht hadden; problemen hebben we nauwelijks gehad. Een keer viel een truck stil op de afrit naar ons distributiecentrum omdat de accu leeg was en een keer had de chauffeur de resterende actieradius niet helemaal goed ingeschat. Toen hebben we uit voorzorg een andere truck erachteraan gestuurd om de wissellaadbak over te nemen. Maar dat is echt een uitzondering geweest. Voor de rest zijn de elektrische vrachtwagens bijna ongemerkt onderdeel geworden van onze dagelijkse operatie. We werken ermee alsof het dieseltrucks zijn – en dat werkt perfect. Ze draaien 100% mee en dat is precies wat we wilden. En minstens zo belangrijk: onze chauffeurs zijn er blij mee.”