Den Hartogh Logistics over de power van elektrisch: ‘We zijn positief verrast’

Hoe is het om met elektrische Volvo-trucks te rijden? Den Hartogh Logistics, specialist in bulktransport voor de chemische-, gas-, polymeer- en voedingsmiddelenindustrie, heeft onder meer een Volvo FH Electric- en Volvo FM Electric-trekker in de vloot. Chauffeurs Mike Jean Gelderland en Irvin Dakriet vertellen over hun ervaringen. “Als je een week met een elektrische truck hebt gereden, wil je niet anders meer.”

 

 

Wie? Irvin Dakriet, 32 jaar beroepschauffeur

Wat? Voert regionaal tanktransport uit met een Volvo FM Electric 4x2-trekker

Ervaring? “Ik zou andere chauffeurs zeker aanraden om met een elektrische truck te gaan rijden.”

“Ik doe veel shuntwerk in en rond de Botlek. Dat houdt in dat ik tankcontainers van A naar B breng. Ik breng lege containers weg, en haal volle containers op.”

 

“Sinds een paar maanden rij ik met een Volvo FM Electric 4x2-trekker. Dat is best een stap, nadat ik 32 jaar met een dieseltruck heb gereden. Het is mensen eigen om een beetje angst te hebben voor verandering, maar de overstap van diesel naar elektrisch bevalt mij heel goed. Het valt mij op dat het rijden met een elektrische truck minder belastend en vermoeiend is. De truck trekt heel mooi, soepel en geleidelijk op en heeft een perfecte wegligging. Voor mij als chauffeur is de stilte het grootste pluspunt. Dat is echt heerlijk. Ik zou andere chauffeurs die de kans krijgen zeker aanraden om met een elektrische truck te gaan rijden.”

“Voor mij als chauffeur is de stilte het grootste pluspunt. Dat is echt heerlijk.”

Hoeveel kilometer kun je met de truck rijden?

“De grootste verandering ten opzichte van diesel? Als chauffeur ben je in een elektrische truck gedurende de dag veel meer bezig met hoeveel kilometer je kunt rijden. De actieradius is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de lengte van de routes, het gewicht en de temperatuur buiten. De ene dag kan ik een volledige dag rijden, een andere dag moet ik tussentijds bijladen. In de Rijnmond kan ik terecht bij verschillende oplaadpunten en er komen er steeds meer bij. Aan het eind van de dag gaat de truck standaard ‘aan de prik’ op onze locatie in Rozenburg.”

 

‘We weten steeds beter hoe we de truck slim kunnen plannen’

“Rijden met een elektrische truck is leren. In samenwerking met de planning komen we er steeds beter achter hoe we deze truck zo slim mogelijk kunnen plannen. Om een voorbeeld te geven: als de accucapaciteit onder een bepaald percentage uitkomt, dan is het verstandiger om niet meer met een volle tankcontainer te rijden maar juist ergens een lege op te halen, ook al is dat qua kilometers misschien verder rijden. Dat is een leerproces.”

 

 

Wie? Mike Jean Gelderland, 5 jaar beroepschauffeur

Wat? Internationaal tanktransport met een Volvo FH Electric 4x2-trekker

Ervaring? “Als je een week met een elektrische truck hebt gereden, wil je niet anders meer.”

‘Een elektrische truck rijdt heerlijk, is superstil en heel sterk’

“Bij veel chauffeurs stroomt diesel door de aderen, maar geloof me: als je een week met een elektrische truck hebt gereden wil je niet anders meer.”

 

“Sinds januari rijd ik met een Volvo FH Electric 4x2-trekker. Voor een vaste opdrachtgever ga ik dagelijks vanuit Rozenburg naar een aantal locaties in België in Roeselare, Moeskroen en Wetteren. Natuurlijk is het even wennen als je voor het eerst met een elektrische truck rijdt, maar ik vind het juist leuk om nieuwe dingen te proberen. Ik ben nu 5 jaar chauffeur bij Den Hartogh en heb altijd met veel plezier met een dieseltruck gereden, maar nu ik elektrisch rij hoef ik niet meer per se terug naar een diesel. Als chauffeur is het echt comfortabel om met een elektrische truck te werken. De truck rijdt heerlijk, is superstil en heel sterk.”

“Bij een snellader kan de truck binnen 1,5 uur worden opgeladen van 10 tot 80%.”

Hoe kun je zo slim mogelijk plannen?

“Als chauffeur ben je nu aan het pionieren. Je komt er in de praktijk pas echt achter welke actieradius realistisch is en hoe je het opladen onderweg zo handig mogelijk kunt plannen. Ik rij gemiddeld 400 kilometer per dag en mijn truck heeft nu een actieradius van zo’n 240 kilometer. Dat betekent dat ik onderweg moet bijladen, dat probeer ik zo slim mogelijk te plannen. Op de heenweg ga ik zo dicht mogelijk bij mijn eerste losadres een eerste keer bijladen tijdens mijn verplichte rust. Op de terugweg ga ik dan nog een keer naar de oplader en als ik dan aan het eind van de dag weer in Rozenburg ben doe ik de truck aan de oplader op ons terrein, zodat die de volgende ochtend weer volledig is opgeladen.”

 

Het netwerk van oplaadpunten wordt groter

“Van tevoren zijn de planner en ik een keer samen op pad gegaan om uit te zoeken waar je in België onderweg terechtkunt voor het opladen van een elektrische truck. Ik heb nu een aantal vaste punten op mijn route, maar het zou mooi zijn als het netwerk van oplaadpunten de komende jaren groter wordt. Het meest ideaal zou natuurlijk zijn als over een tijdje de infrastructuur zo is ontwikkeld dat je tijdens het lossen kan en mag opladen zodat je je tijd zo efficiënt mogelijk besteedt.”

 

 

 

Wie? Frank van de Laar, Operations Manager Den Hartogh Logistics

Ervaring? “De keuze voor elektrische trucks is ons heel erg bevallen: we zijn plezierig verrast.”

 

Hoe heeft Den Hartogh zich voorbereid?

“De aanschaf van de Volvo FH Electric en Volvo FM Electric is onze eerste kennismaking met elektrische trucks en dan is een goede voorbereiding een must. We hebben een projectteam geformeerd en zijn eerst gaan kijken naar zaken als: Welke routes zijn haalbaar met deze truck? Waar zijn onderweg oplaadpunten waar we de truck kunnen opladen met snelladers?”

 

“De belangrijkste succesfactor is natuurlijk de chauffeur. Een chauffeur kan een truck maken of breken. Wij hebben chauffeurs die er heel enthousiast mee aan de slag zijn gegaan en het leuk vinden om iets nieuws uit te proberen. De keuze voor elektrische trucks is ons mede daarom goed bevallen.”

 

Waarom bent u positief verrast?

“Ik ben mee geweest met de chauffeur en ik kan zeggen: een elektrische truck rijdt fantastisch. Je hoort de truck bijna niet en in een elektrische truck voel je veel minder trillingen. Tegelijkertijd heeft de truck gigantisch veel kracht. Je merkt er niets van als je met een elektrische truck met 80 kilometer per uur en met 44 ton treingewicht de Heinenoordtunnel uitkomt.”

“De chauffeur is bepalend voor het succes.”

Hoe reageren opdrachtgevers op de inzet van elektrische trucks?

“Positief. De Volvo FH Electric rijdt dedicated voor een klant, met de Volvo FM Electric rijden we voor verschillende klanten. Opdrachtgevers vragen steeds vaker wat we doen op het gebied van duurzaam ondernemen. De inzet van elektrische trucks past ook mooi in onze eigen ambities als bedrijf. Wij willen in 2025 een CO2-reductie van 25% bereiken op onze transportactiviteiten en in 2050 volledig CO2-neutraal opereren.”

 

Heeft u tips voor andere bedrijven die interesse hebben in elektrisch?

“Mijn advies: maak eerst een inventarisatie van je goederenstromen en routes. Heb je een aantal vaste routes? Wat zijn de laadmogelijkheden langs die routes? Waar kun je op jouw routes komen met een elektrische truck? Als je dat eenmaal in kaart hebt gebracht, dan volgt de rest vanzelf. Onze ervaring is dat met een elektrische truck hetzelfde werk kunt doen als met een dieseltruck, met als kanttekening dat je bij de planning tijd moet inruimen voor het opladen van de truck. Ook moet je, als je de grens overgaat, rekening houden met wet- en regelgeving rond gewichten.”